Afhangen en Reserveren

Vrijspelen

Als je wilt vrijspelen, moet je een baan afhangen. Vanaf dit seizoen gaat dat anders dan dat je gewend bent. Afhangen doe je met de KNLTB ClubApp. In plaats van de fysieke ledenpas door de scanner te halen aan de zijkant van het afhangbord, scan je nu een QR-code met je telefoon. Nieuw dit seizoen is dat je ook een baan digitaal op afstand kunt reserveren!

Hybride systeem: online en op locatie

Naast het afhangen op het park zelf, kun je nu dus ook online (op afstand) reserveren. Je kunt vanaf van tevoren een baan reserveren. We hebben hiervoor de banen 50-50 verdeeld: op elk moment is 50% van de banen online te reserveren en 50% alleen af te hangen op het park zelf.

Hoe beide systemen werken lees je hieronder.

KNLTB ClubApp

Om te kunnen reserveren of af te hangen heb je de KNLTB ClubApp nodig. Heb je deze nog niet geïnstalleerd? Klik dan hier voor de IOS (Apple) versie of hier voor de Android versie. Heb je de app al op je telefoon staan? Zorg dan dat de app up-to-date is.

Afhangen op het tennispark

Afhangen gaat nog steeds via het afhangbord onder het terras ter hoogte van baan 9.

1. Ga naar het afhangbord en open de ClubApp op je telefoon.
  2. Selecteer 'Spelen' (onderaan je scherm).
  3. Klik op het QR-icoontje bij een baan naar keuze. Hiermee opent de camera binnen de app.
  4. Scan de QR-code die je op het afhangbord ziet.
  5. Laat ook al je medespelers stap 1 tot en met 4 doorlopen met hun eigen ClubApp.
  6. Je baan is bevestigd en je kunt spelen!

Online reserveren op afstand

Je kunt vanaf 5 dagen van tevoren (120 uur) een baan reserveren. Je moet minimaal 2 spelers invullen bij de reservering. Je kunt maximaal 1 tijdslot per dag reserveren (en daarna natuurlijk je speeltijd verlengen door af te hangen op het park zelf), en maximaal 2 reserveringen per week. Zo houden we deze mogelijkheid voor zoveel mogelijk leden bereikbaar.

Bevestigen is niet langer noodzakelijk!

In eerdere communicatie berichtten we dat een online reservering nog met een QR-code bevestigd diende te worden. In de praktijk zagen we echter dat dit niet altijd goed ging, en dat het bovendien ook z'n doel voorbijschoot omdat het vaak te laat was om alsnog af te hangen. Vanaf maandag 22 april geldt dus dat het bevestigen niet langer nodig is. Wanneer een op afstand gereserveerde baan leeg is omdat iemand niet is komen opdagen, mag je deze baan op een 'first come first served'-basis pakken.

Slecht weer?

Check via de link of de banen bespeelbaar zijn: www.sportswise.nl. Wanneer er beperkte of geen speelmogelijkheden zijn, verschijnt er een melding (banner) op de homepage. Let op! Je online reservering wordt niet automatisch geannuleerd, dus je moet zelf de informatie op de website van Sportswise in de gaten houden.

Verschuiven van reserveringen

L.T.C. Kralingen werkt met blokken van 45 minuten, die je per 15 minuten kunt inplannen. Dit laatste is om te voorkomen dat je bij het afhangen te lang moet wachten. Echter, bij het digitaal reserveren verzoeken we om je te houden aan de oorspronkelijke blokken van 45 minuten. Staat het blok van 18:00 tot 18:45, plan dan svp niet van 18:15 tot 19:00 in, ook al kan het wel. Hiermee voorkomen we dat er 'onreserveerbare' blokken van 15 of 30 minuten in het rooster komen.

Annuleren

Je kunt slechts één reservering per dag plaatsen. Wanneer je een boeking geannuleerd hebt, duurt het even voor het systeem ververst en je opnieuw een boeking kunt plaatsen. We zoeken hier nog een oplossing voor.

Liggen er banen vrij maar kun je deze niet afhangen?

Dan kun je op deze banen niet tennissen. Elk jaar sluit LTC Kralingen een banenhuurcontract af met de tennisparkeigenaar. Deze sluit zoveel mogelijk aan op de speelbehoeftes van onze leden. Banen die 'vrij' lijken te zijn, maar niet afgehangen kunnen worden, zijn op dat momnet niet gehuurd door onze vereniging.

Actueel

Het nieuwe afhangsysteem is nieuw voor iedereen. Voor ons als vereniging, maar ook voor de KNLTB. Soms lopen we tegen instellingen aan die we liever anders willen hebben, maar waar nog geen mogelijkheid toe is. Of er worden nieuwe inzichten opgedaan door gebruikerservaringen. We proberen zo accuraat mogelijk hiermee om te gaan om zo tot een optimaal werkend systeem te komen.

In onderstaand kader houden we jullie op de hoogte van actuele situaties of aanpassingen:

Tijdslots korter dan 45 minuten

Het is op dit moment niet mogelijk om korter dan 45 minuten af te hangen. Helaas betekent dit dat wanneer je om 18:00 een 'digitale' baan afhangt , maar net te laat bent – en er om 18.45 uur een nieuwe reservering in het systeem staat – het niet mogelijk is om in de tussentijd de baan af te hangen. Het systeem laat niet toe dat je om 18:05 met terugwerkende kracht het blok van 18:00 tot 18:45 boekt. We zijn nog in gesprek met de KNLTB hoe we dit het beste op kunnen lossen. In de tussentijd geldt voor dit soort blokken: first come, first served. Niemand kan je van de baan af zetten, want er kan niet meer gereserveerd of afgehangen worden.

Heb je tips, vragen of klachten?

Heb je vragen, klachten of ontstaan er door de combinatie van instellingen onwenselijke situaties, laat het dan aan ons weten via [email protected]. Houd er dus rekening mee dat er de komende tijd soms instellingen kunnen veranderen. We houden jullie zo goed mogelijk op de hoogte en check zo nu en dan deze pagina.

Banenschema

Weten wanneer je kunt vrijspelen? Kijk hier voor het banenschema.

Vragen?

Telefoon

+31 10 452 1626 (clubhuis IJsclub)

L.T.C. Kralingen